Utolsó kommentek

  • manuva: Nekem ez a kedvencem: Diana Christensen: Hi. I'm Diana Christensen, a racist lackey of the imperi... (2012.03.22. 10:20) ATFM 67.
  • hesgotcancer: A tipped jó :) Ne is mondd a frissülést, ha belegondolok, hogy eredetileg hetente egy filmről aka... (2011.04.30. 19:49) Szégyentelen önreklámozás
  • manuva: Hadd tippeljek: gocsa. (2011.04.30. 16:47) Szégyentelen önreklámozás
  • manuva: És itt melyik vagy te, gocsa vagy DNS? Egyébként én rendszeresen látogatlak, de elég ritkán frissü... (2011.04.30. 15:51) Szégyentelen önreklámozás
  • scal: erről a filmről is írtam, de inkább zanzásan: www.fatumteam.com/blog/comments.php?y=10&m=01&entry=... (2010.10.31. 23:26) ATFM 23.
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

The Ultimate Movie Geek's List

Nincs ötleted, milyen filmet kölcsönözz ki, vagy tölts le? Ezek a filmek azok, amelyeket bűn kihagynod - szerintem.

feed & twitter

ATFM 46.

2009.02.09. 23:30 | hesgotcancer | Szólj hozzá!

Címkék: 46

Le Mépris (1963)
 
Megvetés
 
FR, IT, 103 perc
Rendező: Jean-Luc Godard
Szereplők: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Giorgia Moll, Fritz Lang
 

"There's nothing like the movies. Usually, when you see women, they're dressed. But put them in a movie, and you see their backsides."

A realista-naturalista olasz író, Alberto Moravia és Godard, a francia új hullám egyik elindítójaként ismertté vált radikalista, minden szabályt felrúgó rendező párosítása talán a filmtörténet legfurább találkozásainak egyike. Az 1954-es, azonos című regény pontos, kimért lélekrajzzal ábrázolta a férfi és nő közti viszony örök kettősségét, a szeretet-gyűlölet kapcsolatot, a közel tíz évvel készült adaptáció pedig hűen követte forrását, kétszeresen is aláhúzva annak mondanivalját - Godard sajátos látásmódján keresztül.
 
A film a filmben tipikus esetével van dolgunk: Jeremy Prokosch (Jack Palance) amerikai producer az Odüsszeia grandiózus filmadaptációját akarja megvalósítani, amihez az elismert német rendezőt Fritz Langot (aki saját magát alakítja) és Paul Javal (Michel Piccoli) írót szerződteti le. Javal és felesége, Camille (Brigitte Bardot) Caprira, a forgatási helyszínre utazik, hogy a férfi a forgatókönyv átíratán dolgozhasson, a feleség azonban több félreértett jel alapján is úgy érzi, hogy férje felajánlja őt a gazdag producernek, csak hogy az írói munkát biztosan magáénak tudhassa. A klasszikus görög dráma adaptálása eközben egyre újabb és újabb akadályokba ütközik, amint Javal és Lang művészi megközelítése folyton összeütközik Prokosch kommerciális ambícióival.
 
A Megvetés külsőre a mozi önfeledt ünneplése, felmagasztalása: szemkápráztató Cinemascope formátumban lett rögzítve; a színek egész kavalkádja tárul szemünk elé; a bámulatos olasz riviéra egy szeglete sem marad kihasználatlanul benne; Bardot gyönyörű, mint mindig; Georges Delerue mesteri zenét komponált a már egyébként is óriási erejű képekhez. A történet viszont épp ezzel ellentétes: ahogyan Paul és Camille eltávolodik egymástól, úgy feszül egymásnak a régi, hagyományos filmkészítés - amely Godard szerint ekkor már rég halott - és az új, lélektelen filmgyártás, amely már csak  gyártószalagról dobja le az újabb és újabb produktumait megállás nélkül.
 
Godard filmje tulajdonképpen a klasszikus hollywoodi romantikus filmek fura kifordítottja, minden jellegzetességüket magán viseli, csak kicsit másképp. Ezzel együtt, nem átall élcelődni a poszt-hollywoodi filmkészítés jellemzőin sem: emlékezetes Lang gúnyos megjegyzése, miszerint a szélesvásznat kígyók és koporsók filmezésére találták ki. A Megvetés legalább annyira szól a filmbeli nő férje iránt érzett megvetéséről, mint arról a megvetésről, amit Godard érzett a korabeli filmes (rendezői, színészi, stb.) paletta iránt.
 
Feledhetetlen pillanat: Rögtön a nyitójelenet megragad: Camille a férjét faggatja, hogy tetszik-e neki a szeme, a melle, a feneke - miközben a szóban forgó testrészeket látjuk. Ponti a kész filmet látva hiányolta Bardot meztelenkedését, ezért egyedül az ő kérésére készült el ez a - nem is annyira rejtetten ironikus - bevezető.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://hesgotcancer.blog.hu/api/trackback/id/tr69685637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása