Utolsó kommentek

  • manuva: Nekem ez a kedvencem: Diana Christensen: Hi. I'm Diana Christensen, a racist lackey of the imperi... (2012.03.22. 10:20) ATFM 67.
  • hesgotcancer: A tipped jó :) Ne is mondd a frissülést, ha belegondolok, hogy eredetileg hetente egy filmről aka... (2011.04.30. 19:49) Szégyentelen önreklámozás
  • manuva: Hadd tippeljek: gocsa. (2011.04.30. 16:47) Szégyentelen önreklámozás
  • manuva: És itt melyik vagy te, gocsa vagy DNS? Egyébként én rendszeresen látogatlak, de elég ritkán frissü... (2011.04.30. 15:51) Szégyentelen önreklámozás
  • scal: erről a filmről is írtam, de inkább zanzásan: www.fatumteam.com/blog/comments.php?y=10&m=01&entry=... (2010.10.31. 23:26) ATFM 23.
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

The Ultimate Movie Geek's List

Nincs ötleted, milyen filmet kölcsönözz ki, vagy tölts le? Ezek a filmek azok, amelyeket bűn kihagynod - szerintem.

feed & twitter

ATFM 65.

2010.11.28. 21:33 | hesgotcancer | Szólj hozzá!

Címkék: 65

Repulsion (1965)
 
Iszonyat
 
UK, 105 perc
Rendező: Roman Polanski
Szereplők: Catherine Deneuve, Ian Hendry, John Fraser, Yvonne Furneaux, Patrick Wymark
  

 

 "I must get this crack mended."
  
Az Iszonyat Roman Polanski első angol nyelvű munkája, és egyben a helyszíneik megegyezősége miatt közismerten csak "lakás-trilógiaként" emlegetett, tematikájukban, központi motívumaikban és megvalósításukban hasonló elemeket tartalmazó, de egyébként egymástól teljesen független filmjei sorozatának nyitó darabja (a Rosemary gyermeke 1968-ban követte, majd 1976-ban A bérlő).
 
Carole Ledoux (Catherine Deneuve élete egyik legjobb alakításában) félénk szűz lány, aki manikűrösként dolgozik egy szépségszalonban, és nővérévével, Helennel (Yvonne Furneaux) közösen él Londonban. Helen Carole-lal ellentétben szexuálisan igencsak aktív életvitelt folytat, egy házas szeretőt tart, akivel épp vakációra indulnak Olaszországba. Carole otthon marad egyedül, és az elszigeteltség, a paranoia és a férfiaktól való beteges rettegése szép lassan az őrületbe kergeti. Bizarr, beteges hallucinációk jelennek meg előtte: a plafon megreped és szétnyílik, a falakból kinyúló kezek kezdik megragadni, majd egy betörő megerőszakolja - eközben egy vacsorának szánt, de elkészítés nélkül, nyersen a melegben kint felejtett megnyúzott nyúl bomló, rothadó húsa érzékelteti az idő múlását. 
    
Az Iszonyat valamiféle megfoghatatlan, hihetetlen intenzitású elemi erővel csap le ránk, túszokat nem ejtő, hátborzongató horror-thriller és lenyűgöző pontosságú pszichológiai tanulmány. Polanski kimeríti egy direktor rendelkezésére álló eszköztár gyakorlatilag minden trükkjét: széles kameraszögek, svenkek és közelítések, békaperspektívából készült mély fókuszú felvételek, fényjáték, a világosságból a sötétségbe történő átmenet kontextuális jelentését kihasználó összetett kompozíciók, valamint a hang mesteri manipulációja (a képzelt nemi erőszak alatt például egy nyikkanást sem hallani; de egy másik jelenetben még egy óra magányos ketyegése is félelmetessé tud válni). A fekete-fehér képek szürreális expresszionizmusa Carole mentális állapotát tükrözik: a lakáson látványosan manifesztálódnak az összeomló elme jelei. A vizuális és aurális effektusok fokozott, rétegzett használatának köszönhetően az érzékeink elkábulnak, a rémálom és a valóság észrevétlenül egymásba fonódnak, elválaszthatatlanná válnak számunkra.
    
Feledhetetlen pillanat: A háziúr látogatása.
 

IMDb

A bejegyzés trackback címe:

https://hesgotcancer.blog.hu/api/trackback/id/tr352477730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.